Nibelungens ring
Richard Wagners monumentale værk Nibelungens Ring er, hvad man kalder en operacyklus, som består af fire episke operaer. Det tog Wagner 26 år – fra 1848 til 1874 – at skrive både partituret og librettoen. Nibelungens ring er inspireret af nordisk mytologi og middelhøjtyske heltekvad. De fire operaer hedder: Rhinguldet, Valkyrien, Sigfried og Ragnarok. Værket kaldes ofte “bare” for Ringen. Når værket opføres i sin helhed, var det 15 timer, fordelt over fire aftener i operahuset. Rhinguldet er den korteste og var som regel 2,5 time, imens den sidste opera i cyklussen, Ragnarok, typisk varer op til 6,5 time. Det kommer lidt an på dirigentens tempo. Nibelungens ring opføres både i udlandet og i Danmark, eksempelvis på Den Ny Opera i en flot version. De fire operaer kan også inddeles i forspil, første, anden og tredje dag, og de udgør en sammenhængende episk fortælling. Det giver derfor ikke mening kun at opføre en af operaerne. De skal opføres i sammenhæng, men kan godt ses med en eller et par dages mellemrum, så længe værkernes rækkefølge overholdes.
Handlingen i Nibelungens ring
Handlingen i de fire operaer begynder med verdens skabelse i en mytisk tid, og den slutter med, at gudernes verden går under. I historien er der en magisk ring, som er blevet smedet af dværgen Alberich. Guldet stjal han fra Rhinen. Ringen er eftertragtet, fordi den giver magt over hele verden, og både guder, helte og mytiske skabninger i operaen kæmper om at få ringen. Wotan er den øverste af guderne, og hans plan om at vinde ringen driver blandt andet handlingen frem. Wotans plan indbefatter, at Siegfried skal erobre ringen, hvilket lykkes, men senere bliver han forrådt og myrdet. I slutningen af værket får valkyrien Brünnhilde fat på ringen og smider den i Rhinen, og så går gudernes verden under. Wagner har taget sig friheden til at anvende figurer og elementer fra både den gamle nordiske mytologi samt skandinaviske og tyske myter og sagn, og på den baggrund har han skabt dette imponerende operaværk. Et tema i ringen er kærlighed, som er lig med natur og frihed i modsætning til magt, som er lig med loven og samfundet.
Vigtige emner og ledemotiver
Der er mange ledemotiver i Nibelungens ring, og de er knyttet til vigtige emner og til figurer i historien. For eksempel er der et ledemotiv, som følger helten Siegfried, og hvor ledemotivet udvikler sig i forbindelse med Siegfrieds rejse på Rhinen i operaen Ragnarok. Nogle af ledemotiverne optræder flere gange eller i alle fire operaer. I takt med at operacyklussen skrider frem anvendes ledemotiverne i kombinationer, som bliver mere og mere indviklede og som i nogle tilfælde transformeres til et andet ledemotiv. Nibelungens ring er skrevet for et kæmpestort orkester, der består af 17 instrumentgrupper, som sammen og hver for sig kan udtrække alle de følelser og begivenheder, som foregår i operadramaet, og det er i det hele taget et imponerende værk.