Stemmetyper i operaen
I opera inddeler man rollerne efter stemmetyper. Kvindestemmerne kan enten være sopran, mezzosopran eller kontraalt, og mandestemmerne inddeles i tenor, baryton og bas. Stemmerne er klassificeret efter stemmeleje samt fleksibilitet og styrke. En sopran skal kunne synge de høje toner, og i nogle roller som fx Nattens Dronning i Tryllefløjten af Mozart, skal sopranen helt op på det høje F. En mezzosopran synger i et laver toneleje end sopranen, og der kan fx være rollen som Brangäne i Wagners opera Tristan og Isolde.Du kan nyde alle de skønne stemmer på P2 radio, hvis du ikke lige har tid til at gå i operan. Kontraalten er den dybeste af de tre kvindestemmer, og det er ofte små roller som hekse eller mødre. Tenoren synger typisk den mandlige hovedrolle som eksempelvis Mozarts Don Giovanni. En stor del af de mest udfordrende roller for tenorer indeholder op til 9 C’er som eksempelvis tenorrollen i La fille du régiment. Baryton og bas (den dybeste mandestemme) synger ofte roller som skurke eller fædre, men de kan også synge eksempelvis hovedrollen som Figaro i Figaros Bryllup. Det kræver mange års uddannelse og træning at blive en dygtig operasanger, og man kan eksempelvis blive uddannet på Operaakademiet i København.